Wzdęcia brzucha

wzdęcia - przyczyny i porady

Wzdęty brzuch jest problemem dużej liczby osób niemalże w każdym wieku. Każdy z nas na pewno odczuł na swojej skórze maksymalne wzdęcie brzucha. Niestety dla niektórych osób problem wzdętego brzucha to codzienność. Jest to ciężkie do zniesienia i bardzo przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu. Pytacie pewnie, co może być przyczyną tego problemu? W tym artykule przyjrzymy się bliżej problemowi, jakim jest wzdęty brzuch.

Przyczyny wzdętego brzucha

Najczęściej przyczyną wzdętego brzucha jest rozregulowanie procesów trawiennych, gazy produkowane są w znacznie większej ilości niż normalnie. Jednak to nie jedyny problem, poprzez który można mieć wzdęty brzuch. Innymi problemami mogą być:

  • Napięcie przedmiesiączkowe
  • Tabletki antykoncepcyjne
  • Za duże spożycie alkoholu
  • Sól, przetworzone jedzenie w twojej diecie
  • Zbyt mała ilość białka w diecie
  • Gazowane napoje. Dwutlenek węgla w nich zawarty powoduje spowolnienie opróżniania się żołądka z pokarmu.
  • Spożycie wody. Picie dużej ilości powoduje wypłukiwanie sody z organizmu. To z kolei zmniejsza wzdęcie brzucha.
  • Nietolerancja laktozy – czasami żołądek nie jest w stanie przetrawić laktozy zawartej w produktach mlecznych, to może prowadzić do wzdęcia.
  • Alergia na jedzenie
  • Spożywanie tłustego jedzenia może spowodować powolne opróżnianie żołądka i dyskomfort.

Powstawanie wzdęć

Podczas procesu trawienia w organizmie rozbijane jest jedzenie na składniki, z których czerpiemy energie oraz wartości odżywcze. Pozostałości, czyli tak zwane resztki wędrują dalej przez jelita i aż do odbytu. Jednak część z tych resztek produkuje bezwonne gazy, w normalnych sytuacjach nie zakłóca to pracy jelit jednak, gdy jest tego znacznie więcej (gazów) wywiera to nacisk na jelita oraz powoduje nieprzyjemne zapachy. Normalnie objętość metanu, tlenu oraz azotu podczas trawienia jest dość niska i nie wywiera nacisku na ściany jelit, jednak, gdy nie tolerujemy produktów wtedy powiększa się znacznie ilość gazów.

Jedzenie powodujące wzdęcia

  • Warzywa jak fasola, brokuły, kapusta, brukselki, cebula, karczochy, szparagi
  • Owoce jak brzoskwinie, jabłka czy gruszki
  • Pełne ziarna, takie jak pszenicy i otręby
  • Napoje gazowane, soki z cukrem
  • Mleko i produkty mleczne takie jak ser, lody czy pokarm na bazie laktozy jak chleb, płatki.

Jak radzić sobie ze wzdęciami?

  • Staraj się jeść sporą porcje świeżych owoców oraz warzyw, z wyjątkiem tych które zostały wyżej wymienione.
  • Unikaj napojów gazowanych oraz zup czy napojów zawierających sód
  • Staraj się regularnie ćwiczyć, ćwiczenia pomogą uwolnić hormony oraz wpływają korzystnie na prace jelit
  • Pij mleko bez laktozy
  • Unikaj zimnych oraz bardzo ciepłych dań, podczas ich spożywania możesz nieumyślnie połykać powietrze
  • Unikaj tłustych pokarmów, które są ciężkostrawne
 

 

Podobne zwroty:

wzdcia brzucha, wzdęty brzuch, wzdecia, wzdecia przy antykoncepcji, wzdety brzuch po tabletkach antykoncepcyjnych, wzdęcia przy tabletkach antykoncepcyjnych, wzdęty brzuch antykoncepcja, wzdety brzuch i gazy, wzdęty brzuch-pzryczyna, wzdęty plaski brzuch